20.3.2012

Sirokoúhlej, univerzální nebo tele? Vybírám nový objektiv

Předpokládám, nebo spíš doufám, že nejsem jedinej amatérskej fotograf, kterej neustále zkoumá objektivy, těla, jejich recenze, komentáře, články a vlastně všechno týkající se focení. No a když tak zkoumám a zkoumám, našel jsem si samozřejmě i svoje favority na dobu, kdy budu opět finančně silnější. Jenže objektivů je spousta a peněz málo... a tak nezbývá než zkoumat dál, přemýšlet a dávat dohromady pro a proti.

Pokud se někdo kouknul na moje Bio nebo na fotky, nejspíš pochopil, že jsem ve focení teprvé začátečník. Sice nadšenej a všehoschopnej , kterej se focení chce věnovat čím dál víc a víc, přesto stále začátečník. V tomhle ohledu mě maličko překvapila jistá slečna nebo paní, která mi do návštěvní knihy napsala, že mám ještě hodně co dohánět. Ona to asi nijak zle nemyslela, ale zní to teda příšerně. Zní to jako kdyby moje fotky byly všechny do jedný na vyhození. Nicméně ani z toho si nic nedělám, uznávám, že mám ještě co vylepšovat a vesele fotím dál - přecejen člověk se může zlepšovat jen dalším a dalším focením.
No a vzhledem k tomu, že focení se mi stálo opravdovou vášní, přemýšlím po dvou měsících od koupě posledního objektivu - makro objektivu - o dalším vylepšení své fototechniky. Pokud se teď někdo zhrozil, že si kupuju každý dva měsíce novej objektiv, musím se opravit. Přemýšlím o tom, že si koupím objektiv koncem letního semestru (konec semestru je až v druhý polovině května). Dŕív na to totiž ani nebudu mít finance, jak jednoduché =)

Moje úvahy ohledně novýho objektivu směřovaly poměrně jasným směrem. V současný době mám univerzální objektiv (seťák), teleobjektiv, úžasně světelnej objektiv na portréty a makroobjektiv. Z pohledu ohnisek a použití mi tak už nic nechybí (pokud nepočítám super dlouhý ohniska). Co je ale pořád na pováženou je kvalita některých těchto objektivů. Co se týče makroobjektivu, s ním jsem maximálně spokojenej. To je uzavřená kapitola. U pevný padesátky jsem s výsledky taky velice spokojenej a zatím rozhodně nejsem na takový úrovni, abych dokázal využít rozdílu mezi clonami 1,8 a 1,4, což by byl případně další krok tímhle směrem. Zbývají tedy poslední dva objektivy. Asi není náhoda, že jsou to právě tyhle dva objektivy, který se běžně dodávaj v setech s levnějšími těly, který chci vyměnit.
Možnosti jak tyto dva objektivy nahradit kvalitnějšími jsem si našel dvě (jak mimochodem uvádím i s sekci BIo) a po menší konzultaci s fotografem Lukášem Konvičkou mi k těmto dvěma přibyly ještě další dva (on mi jich sice doporučoval víc, ale některý byly extra drahý a některý se mi zase vůbec nezdály).

Podmínek pro nový objektivy jsem měl hned několik. 1. cenově se musí nový objektiv vejít do 20 000 Kč, 2. abych nemusel za pár let zase přemýšlet o vylepšení, měl by to být Lkovej nebo alespoň špičkovej "neLkovej" objektiv, 3. měl by ohniskově nahradit nebo dokonce vylepšit stávající objektiv, 4. samozřejmostí je USM motorek a FTM ostření, 5. přednost má kresba před stabilizací a světelností. Z těchto podmínek jsem dal za pomocí Lukáše dohromady tyto 4 kandidáty:

Canon EF 17-40mm f/4 L USM - cena cca 17tis, s cropem univerzálních 27-64mm, vysoce kvalitní Lkovej objektiv, průměr filtru 77mm, chybí jen trochu lepší světelnost a stabilizace
Canon EF 70-200mm f/4 L USM - cena cca 15tis, s cropem slušnejch 112-320mm, vysoce kvalitní Lkovej objektiv, průměr filtru 67mm, bohužel má taky světelnost jen f/4 a chybí mu stabilizace, což speciálně u teleobjektivu může být problém

Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM - cena cca 17tis, velmi širokoúhlej jen pro APS-C, není Lkovej, ale špička mezi EF-S objektivy, průměr filtru 77mm, slabší světelnost a chybí stabilizace
Canon EF 200mm f/2,8 L USM - cena cca 18tis, s cropem hodně dlouhých 320mm, vysoce kvalitní Lkovej objektiv, průměr filtru 72mm, opět chybí stabilizace, ale světelnost už je na slušnejch f/2,8

        

Abych to tedy shrnul, mám tu dva objektivy - setovej 18-55 a tele 55-250. Jakej z kandidátů má nahradit kterej starší objektiv je asi celkem jasný. Horší je rozhodnout se kterej by byl tím ideálním nákupem.

První zmíněnej (17-40) ma velice univerzální použití a nahradil by tak plně současnej setovej objektiv. Podle testů a recenzí má skvělou kresbu, fotí se s ním dobře i v protisvětle a vzhledem k oříznutí kvůli APS-C se nemusím bát ani vinětace. Celkově řečeno není tu z mýho pohledu skoro žádný negativum. Jediný co by to mohlo pokazit je fakt, že setovej objektiv je přecejen o něco kvalitnější než to tele a jeho výměna mě tudíž netlačí tolik jako výměna teleobjektivu.

Dalším kandidátem je teleobjektiv 70-200, kterej je, stejně jako ten předešlej, považovanej za ideální objektiv pro vstup do Lkovýho světa. U tohohle objektivu mi v podstatě vadí jedinej fakt.. že má mnohem lepší (ale také mnohonásobě dražší) bratříčky. Jeden z nich má lepší světelnost, jeden má stabilizaci a ten nejdraží má lepší světelnost a ještě stabilizaci (jenže kde vzít 55 tis). Jde tedy jen o to, abych za pár let zase nepošilhával po něčem lepším. A abych tedy navázal na zmínku u prvního objektivu, tohle tele by nahradilo hodně nekvalitní objektiv a udělalo mi tak poměrně velkej vítr v brašně.

Třetím objektivem je opět náhrada setovýho. Tentokrát se jedná o úžasně širokoúhlý ohnisko, což může plodit velice zajímavý pohledy, je ale třeba zdůraznit, že se nejedná o Lkovej objektiv. Ikdyž patří 10-22 do špičky mezi EF-S objektivama, Lko to prostě není a to se týká jak těla, tak, do jisté míry, i kvality kresby.

Nakonec tu máme největší a nejdražší objektiv ze všech. Jedná se o pevnou dvoustovku a právě to je největší problém. Tohle pevný ohnisko (320mm) je na můj vkus docela velký a když vezmu v potaz ještě minimální zaostřovací vzdálenost 1,5m, je v 50% mých fotek prakticky nepoužitelnej. Věřím, že bude vysoce kvalitní, ale asi ještě nejsem na takový ohnisko připravenej.

Na závěr musím vzpomenout ještě dvě věci. Tou první jsou filtry. Jak jsem tak koukal, naprostá většina Lkovejch objektivů používá filtry velikosti 77mm. Pokud bych měl brát v potaz i tenhle aspekt, působí na mě tele 70-200 se svou velikostí 67mm trochu rozpačitě. Především proto, že bych v takovým případě potřeboval další drahý filtry. Druhou věcí, na kterou mě v e-mailu upozornil Lukaš, je uvědomit si na jaký ohnisko fotím nejčastěji. Koukal jsem se tak na fotky a zjistil, že se jich většina pohybuje od 30 do 250, přičemž největší mačkanice je kolem ohniska 160mm (kvůli makroobjektivu, kterej používám docela často) a taky kolem 55mm, což je nejvysunutější setovej objektiv. S překvapením jsem tedy zjistil, že i když je většina mojí tvorby čistě dokumentární (reportáže, akce, lidi), nejradši mám detaily a velký ohniska. Z tohohle pohledu tak naopak tele 70-200 poměrně jasně vítězí. I přes dlouhý přemejšlení nemůžu v tomhle momentě říct, kterej z nich si koupím. Každej z nich má svá pro a proti a tak budu i nadále zkoumat, číst a mimojiné taky navštívim fotoškodu a objektivy si osobně vyzkouším. Jde tu už o docela dost peněz, tak proč si s tím nedat načas. Co si myslíte vy?